mrgizmo.blogg.se

Klättring

Publicerad 2018-06-24 10:10:05 i Allmänt,

Har inte varit i det stora sandtaget sedan i höstas men igår var det dags. Vi tog snabbaste vägen dit så allt som allt var vi ute 2 1/2 timme och klättrade i 3 olika backar, Gizmo var pigg och glad.

Ridleder Tiveden

Publicerad 2018-06-23 17:06:24 i Allmänt,

Maria och jag har varit 3 dagar i Tiveden med våra guldkillar. I flera år har jag varit sugen på att åka dit men det ska helst vara tillsammans med någon som vill rida på samma sätt och gärna att hästarna gillar varandra så de kan dela hage. Vi startade tidigt på morgonen från Ekerö och 4 timmar senare var vi framme i Tivedstorp där vi skulle parkera transporterna. Medans vi packade ur våra grejer fick hästarna beta i en stor hage. Vi hade bokat ett paket där det ingår frukost, lunchpaket och middag och även transport av all packning man vill ha med så det räckte med små packväskor på hästarna för karta, lunch, extratröja och lite andra småsaker. Vi kom iväg strax innan lunch och red en omvög förbi Sannerud där det fanns både en lanthandel och cafe. Helt otroligt fint hade tvärs över vägen ordnat med rasthagar så vi släppte in hästarna där och gick och handlade fika och satte oss bredvid hagarna. Efter 5-6 timmar var vi framme i Undevi där en hage väntade för hästrana och boende för oss. När vi gjort iordning fuxarna och packat upp  serverades en 3-rätters middag i trädgården, så mysigt. Kan säga att vi somnade ovaggade.

Dag 2 vaknade vi av regn och det fortsatte hela dagen. Men vi hade en riktigt skön dag ändå och precis när vi kom fram till ännu en fin rastplats vi vattnet med tillhörande rasthagar slutade det regna och vi åt vårat lunchpaket. Målet var Ösjönäs och efter en omväg/ felridning kom vi fram även denna dag efter ungefär 6 timmar i sadeln. Här fick hästarna en fin hage nära vattnet och vi släppte ut dom med regntäcken och lite extra mat som vi hade med oss då det var ganska nerbetat. Efter middagen hyrde vi deras bastu hela kvällen (som låg bredvid hästanas hage) och tog med oss vin och snacks.

Dag 3 var det prefekt ridväder, det var mestadels soligt och fläktade lagom. Gizmo blev piggare och piggare på ett bra sätt och verkade trivas hur bra som helst.Vi red mestadels på Tivedalsleden och det var kanske den bästa ridväg jag någonsin ridit på. Långa sandvägar, lite kuperat där man bara vill fortsätta för alltid. Här kunde man rida på ordentligt så vi var tillbaka till Tivedstorp lite snabbare än beräknat. Hästarna fick vila i hagen igen medans vi packade ihop. Hemma igen på Ekerö först vid 23-tiden, nöjda och trötta. Vilka superbra hästar vi har!
40 mil ridleder, helt galet vad bra!

Vi är redo för 3 dagars äventyr
Bra skyltat överallt
Maria & Broadway
man blir lycklig över att det var så fint ordnat med rasthagar
Fikabord fanns bredvid, bara att hämta gottis på cafeet tvärs emot
Hagarna fick med beröm godkänt
Vidare mot Undevi
Middag under kastanjeträden på Undevi Magasin
Rasthagar dag 2 med lunchpaus
Längst ner på sjön Unden
Utanför bastun på Ösjönäs
Dag 3 med bildbomb på dessa fantastiska ridvägar, man blir vild!
Tillbaka till Tivedstorp, en matpaus innan hemfärd

Studenten

Publicerad 2018-06-22 19:22:24 i Allmänt,

De har blivit lite mindre tid hos Gizmo nu då det har varit mer än fullt upp på jobbet och hemma. Direkt efter Japan kom våra ägare från USA i hit ett par dagar för möten och middagar på kvällarna. Dagen efter de åkte tog Julia studenten och vi firade henne. Vi överraskade också en jobbarkompis med en liten lunch-möhippa. Allt detta förra veckan.

Världens bästa Julia
Redo för flaket
Överraskningslunch för Nella

Gizmo har semester och blir tjock

Publicerad 2018-06-10 09:59:25 i Allmänt,

Julia har mycket innan studenten på onsdag och har precis kommit hem från Malmö. Själv kom jag hem från Tokyo i onsdags kväll och åkte direkt ut till stallet och möttes av en riktig tjockis. Nu får det bli lite rutiner igen. Tyvärr har vi så galet mycket mygg i skogarna så det går knappt att rida ut, har aldrig varit med om liknande tidigare.
En vecka kvar till Tiveden, det ska bli jätteroligt att vara med Gizmo hela dagarna, som ett ridläger med favoritfuxen!!!!
12:e vånigne på Itoya fanns en bra restaurang
Vi blev bjudna på en "lokal" sushimiddag där man fick testa sina gränser med vad som går att äta.
Middag på 43:e våningen
Gulligt godis
...och fina pappersgrejer från Itoya, 12 våningar med bara pennor, omslagspapper mm
Tillbaka till gubbis
Vi blir uppätna i skogen så man får hålla sig till vägarna